Saturday, December 15, 2012

Venus Flytrap

Lastly, tercapai jugak impian aku nak dapatkan pokok ni. Venus Flytrap atau nama saintifiknya Dionaea muscipula, sejenis tumbuhan karnivor. Ada lagi beberapa tumbuhan exotic karnivor yg lain seperti periuk kera. Tapi aku lebih tertarik pada Venus Flytrap sebab bentuknya yg unik dan comel. Juga pokok ni lebih senang utk dijaga berbanding pokok karnivor yg lain (bergantung pada persekitaran). 

Pokok perangkap lalat

Macam mana aku boleh tertarik dgn pokok ni? Pada mulanya aku hanya mengetahui wujudnya pokok ini di dunia ni. Tapi tak pernah pulak rasa seperti Wow! memandangkan tumbuhan ni tak la famous sangat. Minat aku pada pokok ni bermula selepas diceritakan oleh seorang officemate. Sejak tu bermula lah pencarian Venus Flytrap. Banyak jugak nursery yg aku singgah utk cari pokok ni. Tapi boleh dikatakan kebanyakannya tak menjual pokok ni. Pencarian itu tamat after aku pergi family trip to Cameron Highland. Punyalah excited selepas nampak pokok ni di Cactus Valley . Tanpa fikir panjang aku terus beli walaupun harganya agaklah mahal utk pokok sekecil tu. Aku beli dgn harga RM28 + RM 6 utk Sphagnum Moss

Pokok perangkap lalat


Cara penjagaan:


Agak rumit + leceh. Venus Flytrap memerlukan extra moist and extra care. Sebab tu lah dia perlukan Sphagnum Moss yg berfungsi utk hold air yg banyak. Dari segi pencahayaan pulak Venus Flytrap tak memerlukan direct sunlight. Cukup lah sekadar indirect tapi pada kuantiti cahaya yg banyak. Ia sesuai kalau dijadikan tumbuhan terrarium namun lebih sesuai utk diletak diluar rumah berbanding di dalam so that ia dpt memerangkap serangga. Aku masih lagi dlm process mencari fish bowl yg sesuai. Tapi aku lebih prefer utk letak dlm rumah. So terpaksa lah merajin-rajinkan diri to feed it. If tumbuhan ini nampak semakin layu and tak sihat, kena cepat2 bawa ia keluar utk dptkan cahaya matahari. Walaupun Venus Flytrap one of the carnivorous plant, but it still a plant which need sunlight for photosyntheses.

Just like other plants, ia memerlukan semua nutrient yg diperlukan. Tapi because one of it's characteristic yg memerlukan ia hidup di tempat yg lembab dan kurang tanah, maka Venus Flytrap kurang mendapat nutrient Nitrogen dari sumber sekelilingnya. And because of this reason lah sekali sekala Venus Flytrap perlu dibagi makan serangga kecil spt semut, ulat, lalat dll. Nak bagi makanan dia pulak bukannya boleh sebarangan bagi. Kena pilih saiz yg bersesuaian dgn sizenya. Macam manusia juga la. Kalo disumbat dgn kuantiti lebih than his capability akan tercekik lah. Sama jugak la dgn flytrap ni. Setakat ni 5 ekor semut kecil sudah menjadi mangsa. Adakah esok, Venus Flytrap boleh makan besar sebab aku dah jumpa mangsa baru (Mr. Spider)? Tunggu  dan lihat ja lah pada kerajinan aku.

Pokok Perangkap Lalat

15 comments:

  1. awat la minat pokok ni...
    menakutkan ja kami tengok..huhuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaa..comel la weh...kami dah lama kot dok berkenan..rsa unik ja

      Delete
  2. rasa minat pula nk beli n jaga pokok ni,mohon share yee..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokok ni saya beli masa visit cameron highland. Mungkin boleh cuba dapatkan disana

      Delete
  3. tumpang tanya, pokok ni awak jaga sampai besar x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sempat tumbuh beberapa daun baru je..lepas tu mati sebab kekurangan moisture. Leceh sikit cara penjagaan pokok ni

      Delete
  4. Salam sis.. Saya pun berminat dgn tanam cam nie.. Nak Tanya Sphagnum moss tu selain kat Cameron mana leh Saya beli?Sphagnum moss tu jenisnya camana

    ReplyDelete
  5. Kalau bubuh tanah hitam. Hidup x.

    ReplyDelete
  6. boleh biak buat jadi baka x?nak beli benih dia..huhu

    ReplyDelete
  7. murah jugak tu. Aku punya pun dah mati, tak sempat nk tengok die. Medium dah kering.

    ReplyDelete