Friday, March 5, 2010

Stress


Pix: http://browse.deviantart.com/?q=stress&order=9&offset=48

Tekanan...Stress..tu la yg dapat aku gambarkan tentang diri aku sekarang...Xcukup dengan tekanan study n FYP, ditambah lak dgn tekanan dari orang sekeliling... Memang tekanan and strees tu adalah lumrah bagi setiap insan yang bergelar manusia. Tapi terpulang pada setiap individu mcm mna diorang nak meng'interpret'kan tekanan tue...Tapi bagi aku, selagi bergelar manusia yg waras, kita harus menerima tekanan itu dalam bentuk yg positif..Accept it as cabaran dalam menempuhi liku-liku kehidupan sbb melalui tekanan la, seseorang itu akan menjadi lebih kuat dan matang...Sambil surf2 internet neh, aku ada terbaca satu artikel "Bebaskan diri dari Tekanan Stress"...kata artikel neh, ada byk cara yg kita bley lakukan utk menghilangkan stress neh...

To sum them up...

1) Bykkan bersenyum - hahaha...dikala neh teringat classmate aku yg join kursus kawin masa cuti semester ari tuh...kata diorang, ustaz kat ceramah tue ada ckp "Senyum sorank2 neh makruh hukumnya kerana bley menimbulkan fitnah.". Tapi bkn tu yg aku nak smpaikan kat sini...Pa yg aku nk ktakan ialah apabila kita mnghadapi tekanan, sedekah lah senyuman kpd org lain...Mungkin dgn cara itu kita dpt meredakan tekan tersebut...Try it...x rugi pun..senyum itukan satu sedekah..bkn kena byr pun...

2) Bersendirian - ni salah 1 cara yg aku slalu praktikkan...n i believe most people love diz method..Bersendirian utk mencari ketenangan dan utk merenungkan kembali setiap masalah itu dari sudut yg positif..

3) Bertenanglah - jgn serabutkan lagi kpala kita...cuba tenangkan diri n slowly tarik nafas dalam2 n hembus la perlahan2..it really helpfull!

4) Kasih syg - kasih syg ni bkn shj dari konteks gf/bf, tapi jga melalui kwn2, ahli keluarga, ibu bapa...kasih syg n perhatian yg kita dpt dari org d sekeliling kita sebenarnya adalah sumber kekuatan kita n itu menyedarkan kita bhwa kita x keseorangan di dlm dunia ni..

5) Lavender - neh aku pun bru tau...aroma terapi minyak pati lavender dipercayai merupakan herba yg boleh mengurangkan tahap tekanan..Wow! i should get 1!!

6) Last but not least banyakkan ibadah kpd Allah - As a Muslim, kita kena percaya bahawa Allah s.w.t sentiasa bersama kita...pa yg kita perlu lakukan adalah memohon dari-Nya agar memberi kita kekuatan & ketabahan utk menghadapi segala dugaan dari-Nya

Tu la serba sedikit yg aku bley kongsikan...Pa yg aku ingin pesankn pada diri sniri and jgak korang (kalo korang nak terima la)...Berbuat baik la pada setiap org..Cuba kurangkan menyakiti hati org lain..Bunyi tu mmg senang, tapi nk laksanakannya mmg susah...tapi y not we put a try kan??Hanya dgn cara ni, insyaAllah kiat akan brlapang dada...


No comments:

Post a Comment