Sunday, February 24, 2013

Karas Kedah

Macam biasa rutin weekend aku, balik kampung kat Kedah. Cumanya balik kali ni aku berkesempatan ikut abah ke Yan utk ambik kuih karas kat seorang pengusaha makanan traditional. Punya lah abah dok puji makcik yg buat kuih tu sepanjang perjalanan nk ke Yan tu. Menurut abah, makcik buat kuih karas ni memang hebat lah. Siap pernah menang anugerah emas utk buat karas yg paling kemas & cantik.

Dok bercerita tentang karas ni, rupanya tak semua org tahu apa kuih karas ni. Especially generasi Y macam aku ni. Mcm mana aku tau? Hari tu punya lah beriya2 cerita kt En Tunang pasal pergi tgk org buat kuih karas. Macam nak rak aku cerita. Rupanya dia tak tau amenda kuih karas tu. hahaha...org Kedah tu. Apatah la lagikalau orang luar kan. Lagi la tak tau apa kuih karas tu. Sekali dengar macam bunyi kuih keras ja.. 

Kuih karas, sejenis makanan tradisional negeri Kedah dan mempunyai tekstur yg rangup. Memang ghalit la kalau makan org Kedah ckp


Sampai sana, menyempat la aku merasa karas fresh sambil menginterview makcik tu. Rupanya kuih karas ni ada banyak bentuk. Tapi yg common ialah hemisphera, gulung dan segi tiga. Menurut kata makcik tu lagi, nak buat kuih karas ni tak susah. Bahan yg digunakan cumalah tepung beras, gula, air dan minyak utk menggoreng. Cuma yg leceh sikit kat part nak bentuk kan tu la. Bukan semua org  mempunyai kepakaran nak buat bentuk yg kemas dan halus. 

Dulu-dulu, kuih karas ni menggunakan acuan tempurung kelapa yg ditebuk. Adunan tepung akan dimasukkan kedalam tempurung kelapa dgn 7-8 lubang sebelum disorai seperti roti jala ke dalam minyak panas. Menurut makcik Zaiton tu lagi, karas yg sudah digoreng perlu disejat selama dua hari (utk teknik traditional)

Tempurung adunan karas

Tapi sekarang, dengan teknologi yg disumbangkan oleh MARDI, makcik tu tak lagi menggunakan cara traditional utk membuat kuih karas. Demi nak meningkatkan lagi produktiviti, makcik Zaiton sekarang dah menggunakan mesin. Dengan penggunaan mesin sumbangan MARDI, produktivi makcik Zaiton meningkat 2x ganda.

Mesin Karas

Sambil dok dengar makcik tu bercerita, sempat jugak la aku mintak dia demo sikit cara mesin tu buat kuih karas. Aku ni termasuk dlm lapisan muda yg naif pasal kuih traditional ni. Memang kagum lah tgk tgn makcik Zaiton cekap melipat karas tu dlm minyak panas


Ini lah hasil tangan makcik Zaiton yg sudah siap di packing. It is highly recommended utk sapa2 yg mencari kuih karas Kedah. Memang sedap!!
Karas Kedah

Nama pengusaha: Zaitun bt Man
Alamat: Kg Kubang Pasu Dalam, Simpang 3, Sg Limau, 06680 Kota Sarang Semut, Kedah Darul Aman
Telefon: 04-7695469 / 012-4487293





3 comments:

  1. Assalammualaikum tikah.. saya mai.. ingt bertanya.. adkah mak cik zaitun masih aktf membuat kuih karas sehingga sekarang??

    ReplyDelete
  2. Setahu saya ya masih aktif. Tapi utk kepastian puan boleh contact number yg saya sertakan tu

    ReplyDelete
  3. Setahu saya ya masih aktif. Tapi utk kepastian puan boleh contact number yg saya sertakan tu

    ReplyDelete