Friday, May 25, 2012

Kawin

Hati kembali berkocak bila masuk ja musim kahwin. Sana sini pasangan disatukan. Untuk hari ni saja dah 15 jemputan dari kawan-kawan aku dapat. Sangatlah tumpang gumbira utk mereka. 

Tapi jauh dari dlm sudut hati kecil yg menyimpan hasrat yg sgt besar ni rasa sedikit stress & sedih. Kadang-kadang bila datang perasaan ni, terfikir seorang diri. Kenapa la jodoh aku lambat sangat sampai? Nak kata masih mencari-cari, tidak. Nak kata dapat tentangan dari keluarga, pun tidak. Tapi macam lambat bebenor jodoh tu nak sampai. Macam jauh lagi ja. Sana sini org asyik bertanya. Kekadang sampai rasa macam nak bernanah dah telinga ni asyik dengar statement yg sama 

Bila nak kahwin?
Kawan dah lama. Dah 6 tahun. Bila nak kenduri?

Seriously cakap nak termuntah dah rasa. Kadang-kadang rasa mcm nak marah balik pun ada. Bukannya tak nak kawin. Tapi dah jodoh tu belum sampai lagi. Tak kan la aku nak marah macam orang gila pulak kan bila orang asyik tanya soalan sensitif macam tu. Tak kan lah kalau Allah dah tetapkan jodoh aku tahun depan ka, tahun lusa ka, aku nak melangkau apa yg Allah dah tetapkan utk aku kan?? Make sense tak? Memang perkahwinan itu adalah satu perkara yg patut disegerakan. And YAAA!!! Memang aku nak kawin!! *puas hati??* Tapi aku pun tak tau la bila. Persiapan semua dah ada. Cuma persoalannya tak tau lah bila.


Namun, bila aku fikir-fikirkan balik semuanya mesti ada hikmah kenapa Allah lambatkan jodoh aku. Mungkin perkahwinan itu bukanlah satu keputusan yg terbaik utk aku buat masa sekarang memandangkan aku terlalu sibuk memfokuskan diri pada kerjaya. Nak pulak aku masih boleh dikategorikan as INFANT dalam NI tu. Terlalu banyak benda yg aku masih terkejar-terkejar nak cope up. Kalau kawin sekarang jadi isteri derhaka aku sebab mengabaikan suami..*sumpah aku tak nak*. 

Memandangkan Mr Architect masih lagi belum habis study, tak kan la nak kawin sekarang kan. Nak kawin mesti pakai duit banyak kan. Dah tu kalo kawin nak pakai apa kan. Pasir? Angin? Air? Kalo kawin pakai itu aja dah lama kawin. Bior lah dia cari kerja, simpan duit dulu

p/s: The time will come..Be patient. Allah has plan everything nicely for you

No comments:

Post a Comment